Raar zijn

 

Daar stond ze weer voor de deur, met haar mooie blonden haar en aanstekelijke glimlach. Met een sprongetje hopte ze naar binnen en liep ze, na de hond geknuffeld te hebben, blij door naar de praktijk.

 

Eenmaal binnen ging ze snel aan de tafel zitten waar ik al wat materialen klaar had liggen. Dit meisje had op school een incapabele docente gehad die haar totaal niet zag staan en de hoop had opgegeven dat dit meisje iets te leren viel.

 

Natuurlijk had dit enorme invloed op het zelfvertrouwen van mijn coachee en was ze van een blij en vrij kind een gesloten en angstig meisje geworden. Gelukkig zat ze nu op een andere school met hele lieve juffen die positieve aandacht aan haar gaven waardoor ze beter tot leren kwam.

 

Bij ons was er ook meteen een positieve klik en al snel keek dit meisje uit naar onze sessies en vertelde ze wat er in haar omging. Over situaties op school, thuis, met haar zusje en hun huisdieren.

 

Ik merkte dat een gebeurtenis haar erg hoog zat waardoor ze, bleek later, de angst ontwikkeld had om alleen te zijn. Dus gingen we met Playmobil poppetjes situaties naspelen toen ze niet alleen durfde te zijn en vroeg ik haar steeds of haar gedachten echt waar waren en of ze absoluut zeker wist dat er iets ergs zou gebeuren.

 

Langzamerhand kwam ze door de positieve scenario's na te spelen er achter dat haar angstige gedachten vaak niet klopte en ging ze leren haar negatieve gedachte om te buigen naar meer helpende gedachte.

 

Haar ouders heeft ze ook via de poppetjes kunnen uitleggen wat de gebeurtenis met haar had gedaan, wat voor haar ouders heel verhelderd was en voor begrip zorgde.

 

Tijdens een andere sessie deed ik met haar een boomoefening waardoor ze op school wat steviger in haar schoenen kon leren staan, toen ze mij de volgende vraag stelde: ‘Zeg Sabela, weet jij heel veel over raar zijn af?’

 

En even stond ik met mijn mond vol tanden en had ik geen antwoord klaar. Wat moest ik hier toch op zeggen, dit meisje was alles behalve raar. Ze was prachtig, vol levenslust en superlief en creatief.

 

Zou ze misschien bedoelen of ik niet een beetje raar was, ik stond op dat moment wel met mijn handen in de lucht de taken van een boom na te doen. Ik gaf mijzelf even de tijd en vroeg haar ‘Wat maakt dat je dit vraagt?’ ‘ Nou, ik voel me raar’ zei het meisje.

 

Ik haakte in en vroeg haar wat het woord raar voor haar betekende. Raar zijn kan voor mij iets heel anders zijn dan voor haar. En zo zaten we op de bank in mijn praktijk te praten over haar gevoel raar zijn en haalde ik het kwaliteitenspel erbij om haar in te laten zien hoeveel talenten ze al in huis heeft.

 

VOLG MIJ

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.

FELIZ Kindercoaching 
Email: sabelaolavide@felizkindercoaching.nl

KvK:    81708912